kameelpaarden en beehives - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Coen en Hanneke Weert - WaarBenJij.nu kameelpaarden en beehives - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Coen en Hanneke Weert - WaarBenJij.nu

kameelpaarden en beehives

Door: hanneke

Blijf op de hoogte en volg Coen en Hanneke

29 September 2013 | Zuid-Afrika, Durban

Woensdag zijn we in alle vroegte opgestaan voor een gamrdrive door het krugerpark naar onze volgende accommodatie. Henning onze reisbegeleider vertelde ons dat we daar kameelpaarden konden spotten. We hadden geen idee wat dat voor beest was. Henning is zuid Afrikaans en kan ook wat Nederlands maar af en toe praat hij ook zuid Afrikaans. Hij legde uit dat het de onderkant van een paard had en de bovenkant van een kameel. Na lang raden en gissen wat het kon zijn kwam hij terug met de juiste vertaling. Het is een giraffe! Jaja kameelpaard hielden we erin. We hebben de big 5 allemaal gezien, min of meer. Er hangen hier kaart waarop je kan aangeven waar er welke dieren gespot zijn. Er was een luipaard gezien in de buurt van onze bestemming. We hadden wel al een kill van een luipaard gezien, een kop van een wrattenzwijn (pumba) hoog in de boom. Een paar kilometer verder hing er een hele impala in de boom en de luipaard zou in de buurt zijn om zijn prooi in de gaten te houden. En ja hoor een stuk verder in de Bush zat hij dan. Onmogelijk om zelf te spotten. We hebben een glimp opgevangen met de verrekijker, geen foto helaas. Wel nog leeuwen, giraffes, neushoorn zebras en een heleboel impalas, nialas, gnoes en blesbokken. Het was een geslaagde dag. Onze accommodatie lag midden in het krugerpark en was een dorpje op zich met hele kleine huisjes zonder sanitair dus het leek ietwat op een camping. 's avonds nog wat biertjes genuttigd voor ons huisje, gegeten en op tijd naar bed voor de volgende dag vroeg opDonderdag zijn we naar Swaziland gereden. Onderweg ziin we gestopt bij een glasblazerij. Lunchen doen we gewoon in de bus want dat bespaart een hoop tijd. Dus ook gestopt bij een spar om wat te eten te halen. De grenscontrole ging zo gemakkelijk, gewoon je paspoort open houden op de plek waar je de stempel wil en ze stempelen hem, binnen. Seconden ben je klaar. De rit door Swaziland verliep rustig tot aan het laatste stuk. Dit was een zandweg met heuvels en gaten, na een hoop gehobbel kwamen we aan bij de lodge. We zouden hier 2 nachten blijven in een beehive. Dat is een traditionele rieten hut. Hij leek van buiten heel klein maar was enorm ruim vanbinnen. Na een minuutje binnen te hebben gekeken liep ik naar buiten net zoals iedereen in de groep om het enthousiasme te delen. Wat was dit een gave plek zeg. Ff gesetteld en daarna wat gaan drinken bij het ksmpvuur wat al 52 jaar brandde! Het restaurant lag bij een meer met daarin een flinke krokodil een een paar grote vogels zonder angst aangezien ze constant langs de krokodil afliepen. Na het eten naar onze beehives gegaan om te slapen. De dag erna gingen de andere jongeren (nou ja jongeren? we zijn met 6 tussen de 27 en 31 en een van 40 maar de rest heeft kindere van onze leeftijd) paardrijden, coen en ik zagen dit niet zo zitten dus zijn we gawn wandelen met 4 Brabanders uit onze groep. Een half uurtje na het wandelen gingen we mountainbiken, het was maar 40 graden ofzo en we hebben wel 5 minuten schaduw gezien. Pfff wat was dat heftig. De remmen deden het niet goed en de mijne schakelde vanzelf en trapte door berg op, heel fijn. Het was met gidsen een groep van 22 man, dat was ook niet ideaal. In het begin fietste ik achteraan vanwege studieproblemen, levensgevaarlijk als er ineens 7 mensen voor je stoppen terwijl je een helling op probeer te fietsen. Daarna voorop gaan fietsen maar elke keer als we stopte in de volle zon werd ik toch beroerd. Er haakte ook steeds meer mensen af. We hebben allerlei beesten gezien die mijn op dat moment niet interesseerde, ik was aan het overleven. Coen ging het als geoefend mountainbiker een stuk beter af, maar ook hij had het heet. Na even flink bijgekomen te zijn van de tocht, zijn (ik noem ze zo even voor het gemak) ouderen naar een traditionel dorp gegaan en hebben wij heerlijk aan het zwembad gelegen met de jongeren. Daar kwam een school met kleuters langs, wel 100 enorm schattige kids, die alleen aan de overkant van het zwembad mochten zittrn om te lunchen. We hebben wel veel naar ze gezwaaid en om ze gelachen. 's avonds nog gekeken naar een traditionele dans en wat gedronken bij het kampvuur en daarna naar onze beehive voor onze laatste nacht in swaziland.