Hobbelen door her binnenland - Reisverslag uit Belo Tsiribihina, Madagascar van Coen en Hanneke Weert - WaarBenJij.nu Hobbelen door her binnenland - Reisverslag uit Belo Tsiribihina, Madagascar van Coen en Hanneke Weert - WaarBenJij.nu

Hobbelen door her binnenland

Door: Coen

Blijf op de hoogte en volg Coen en Hanneke

28 Oktober 2017 | Madagascar, Belo Tsiribihina

Vanuit de tsingy zijn we weer vertrokken met de 4wd richting ifaty. Omdat de "wegen" lees zandpaden, rivierbeddingen, rivieren, zo ongelooflijk slecht zijn hebben we er 3 dagen over gedaan om in Ifaty te komen. Maar het is ongelooflijk avontuurlijk en gaaf om met de 4wd door het landschap te hobbelen en te schudden. Tevens wat het behoorlijk afzien met de warmte. Het was ongeveer 45 graden, in de zon liep het op tot meer dan 50 graden.

De eerste dag van deze trip zijn we 10 uur onderweg geweest. Via Belo waar hanneke nog een herkansing kreeg om van eten in het "sterren" restaurant te genieten zijn we geëindigd aan avenue de baobab om daar van de zonsondergang te genieten. Dit leverde een paar mooie foto's van de baobabs op. Ook is tot nu toe ook het meest toeristische plekje van Madagascar en hier weet de bevolking ook dat het maken van een foto geld kan opleveren. Met nog een klein uurtje rijden, zelfs een stukje over asfalt, kwamen we aan in ons resort. Na wat gegeten te hebben en een poging de Formule 1 kwalificatie te kijken, wat niet lukte omdat de stroom eraf ging, zijn we gaan slapen.

De tweede dag zaten Hanneke en ik gesplitst, we zijn namelijk met 8 stellen en hadden 6 4wd's. Wat al een luxe is want het komt wel eens voor dat je met 3'en op de achterbank zit en met 10 uur hobbelen per dag word je daar wel moe van lijkt me. Coen reed met de 4wd achter Hanneke en maakte dus alles mee toen die vast kwamen te zitten met onze 4wd in het water. Met wat enige hulp van de 4wd die voor ons reed werden we los getrokken en konden we onze weg vervolgen. Na 10 uur kwamen we aan in ons hotel, dit was het meest basic hotel tot nu toe en het was wel duidelijk dat dit er lag voor enkel een tussen stop. Het waren sloop houten hutjes en een paar "stallen" opgesplitst in hotel kamertjes. Hier de Formule 1 race kijken konden we dus sowieso vergeten. Voor een nacht was het prima om daarna onze weg te vervolgen. De route die we inmiddels volgden was helemaal niet toeristisch, er rijdt hier bijna geen gemotoriseerd verkeer rond en al helemaal bijna geen blanken. Dus als er dan 6 4wd jeeps met allemaal vazaha's langs komen rijden loopt het hele dorp uit om te kijken.

De laatste dag van de 4wd trip was de langste en zwaarste. Vooral omdat het ongelooflijk warm was, temperaturen boven de 45 graden. Onze reisleider had het al 3 dagen over een pondje met daar omheen een droge rivierbedding, waarbij het moeilijk zou zijn om er doorheen te komen. En dat was het ook, de eerste 4wd zat na 10 meter al vast, onze chauffeur was 5 jaar lang een vrachtwagen chauffeur geweest en deed dit nog maar 3 maanden. Hij kwam door de onervarenheid dus ook vast te zitten. Het was mooi om te zien dat de chauffeur van 4wd die voor ons reed de mentor was, hij stond al bij de pond en kwam terug gerend om hem met wat tips los te krijgen uit het lossen zand en langs hem mee te rennen tot we ook bij het pondje waren beland. Ook liepen er locals rond die voor een forse vergoeding, 18 Euro terwijl het gemiddelde maandloon 20 euro is, de 4wd's uitgraven en tips gaven om er doorheen te rijden. Het laatste uurtje van de dag was geasfalteerd om uiteindelijk bij het strand van Ifaty te eindigen waar we 2 nachten bij kunnen tanken.