Tempels, watervallen en indianendorpen - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Coen en Hanneke Weert - WaarBenJij.nu Tempels, watervallen en indianendorpen - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Coen en Hanneke Weert - WaarBenJij.nu

Tempels, watervallen en indianendorpen

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Coen en Hanneke

06 Maart 2016 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

De dag na mijn verjaardag zijn we laat in de ochtend vertrokken met de bus naar palengua. Hier zijn we laat in de middag gearriveerd. Omdat we wat moe waren en niet allemaal even lekker, hebben we het rustig aangedaan en wat gegeten in het restaurant bij het hotel. De ochtend erna al vroeg uitgecheckt want we hadden een volle dag met excursies en aan het eind van de dag stond de rit naar San Christobal gepland. Eerst zijn we naar de mayastad in Palengua geweest. Dit zijn ruïnes in de jungle waardoor het nog sprookjesachtiger wordt. Hier hadden we de mogelijkheid om de tempels te beklimmen. Vervolgens hebben we een korte wandeling door het oerwoud gemaakt met gids, hierbij hebben we wat apen gespot en een Belgische vrouw beledigd. In de middag zijn we gestopt bij 2 watervallen Beide watervallen waren heel verschillend. De 2e, genaamd "Agua Azul" bestaat uit een reeks brede watervallen. Wat ons vervolgens te wachten stond was een verschrikkelijke busrit. Zonder lunch en avondeten zijn we in de bus gestapt voor een rit van 3,5 uur, dachten we. Dit bleek in werkelijkheid ruim 5,5 uur te duren, met 1 plaspauze van 5 minuten. We zaten met zijn vieren achter in het kleine busje gepropt, letterlijk tegen elkaar aan geduwd, veelal zonder airco en dan over hobbelige wegen met extreem veel haarspeldbochten en drempels. De vrouwen voor ons vonden het ook nog nodig om de stoel in de ligstand te zetten waardoor ik en martijn letterlijk 15 cm voor ons gezicht een stoelleuning hadden. Uiteindelijk ging ook dit voorbij en zijn we aanbeland in San Christobal en meteen gaan slapen. De dag erna zijn we op tijd opgestaan voor een excursie naar 2 indianendorpen. Hier hebben we een huis van een leider bezocht en de lokale kerk. Hier liggen overal dennennaalden op de grond en offeren ze levende kippen, eieren, kaarsen, posh (lokale sterke drank) en Coca-Cola (echt waar). Dit was erg indrukwekkend om te zien en ontzettend druk met lokale bevolking en toeristen. Het andere dorpje was een stuk rustiger en hier hebben we maar handvol toeristen gezien. Ook hier hebben we de kerk bezocht, ze waren hier net die dag met een heilig ritueel bezig waarbij ze oa honderden bloemen offeren. Toen we vervolgens naar buiten liepen zagen we dat ze net met een ander ritueel begonnen. Hierbij hebben we vol bewondering staan kijken. 1 man liep onder een metalen stier vol met vuurwerk. Dit werd ontstoken en de man
begon te rennen, gevolgd door mannen en jongens in clownspakken en maskers. Echt leuk om te zien.

• 07 Maart 2016 - 19:09

Ine En Pap:

Hallo vakantiegangers,

leuk om jullie mooie verslagen steeds te zien.
    Al van alles mee gemaakt, leuk maar soms ook minder prettige ervaringen.
    Geniet nog maar van de hele fijne periode daar.

Groetjes van ons