Reisplan La Ruta Maya - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Coen en Hanneke Weert - WaarBenJij.nu Reisplan La Ruta Maya - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Coen en Hanneke Weert - WaarBenJij.nu

Reisplan La Ruta Maya

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Coen en Hanneke

24 Februari 2016 | Nederland, Nederland

Internationale vlucht naar Cancun
Donderdag 25 februari ‐ donderdag 25 februari
De reis begint met een vlucht naar de stad Cancun, aan de Caribische kust. Kijk bij de

Easy Going Playa del Carmen
Donderdag 25 februari ‐ zaterdag 27 februari

Zonnegoden en zeerovers
Zaterdag 27 februari ‐ woensdag 2 maart
De volgende morgen begin je met het echte rondreizen door Mexico. Per eerste klas lijnbus rijd je naar de beroemde Mayaruïne Chichen Itza. Omdat de ruïnes zo imposant zijn, trekken ze veel toeristen. Gelukkig hoef jij niet om 5.00 uur op te staan om per touringcar met hordes toeristen naar de site te gaan. We reserveren namelijk je hotel, een historische hacienda, op 5 minuten loopafstand van de achteringang van het complex. De volgende ochtend, wanneer het nog niet zo heel heet is, kun je in alle rust de tempels bezoeken. Terwijl leguanen over de ruïnes klimmen zie je waarom dit rijkversierde complex een van de zeven wereldwonderen is.
Je reist door naar Merida, om het koloniale stadsleven van Mexico te verkennen. Door de pleinen en statige gebouwen hier lijkt het een beetje of je in Spanje bent. We reserveren een hotel in het levendige centrum. De dag erop kun je besteden zoals je wilt. Het is leuk om over een van de markten te struinen of op zoek te gaan naar de pleintjes waar de locals 's avonds dansen. Op de zocalo, het centrale plein, zitten oude mannetjes op een bankje onder een boom en verkopen vrouwen in traditioneel geborduurde jurken vers fruit.
Tijdens je verblijf word je opgehaald bij je hotel en naar de kust gebracht, aan de golf van Mexico. Je maakt deze middag een boottocht door het mangrovegebied van Celestun. Tussen de wortels van de mangrovebomen leven vissen en vogels: lepelaars, pelikanen en ibissen, wij kwamen ogen tekort. Even verder zie je een roze streep in het water die, als je dichterbij komt, een kolonie flamingo’s blijkt te zijn. Je realiseert je pas hoe groot de vogels zijn als ze hun vleugels spreiden en over het water scheren.
De volgende ochtend pak je de lijnbus naar Campeche, een prettige tussenstop op je weg naar het zuiden. Je bent nu aan de andere kant van het schiereiland Yucatan beland en hebt vanaf de vestingmuren van deze koloniale piratenstad een mooi uitzicht over de Golf van Mexico. Je hotel is gelegen in het oude centrum, op loopafstand van de zee. Heb je niet zo’n zin in de lokale specialiteit (babyhaai), dan kun je hier ook heel goed gebakken kokosgamba’s eten.

Tempels, bergen en markten
Woensdag 2 maart ‐ zondag 6 maart
Vanuit Campeche rijd je in ongeveer 5,5 uur door naar Palenque. Je ziet het vlakke landschap veranderen in tropische jungle en je zult merken dat de lucht een stuk vochtiger is. De volgende dag ga je het regenwoud in tijdens je bezoek aan Mayastad Palenque. Je struint tussen boomwortels en lianen en staat opeens oog in oog met een eeuwenoude tempel. Hiërogliefen op de muren vertellen over dynastieën, veroveringen, rijkdom en ondergang. Je hebt voldoende tijd om ook de minder bezochte delen van de ruïnes bekijken. Wij vonden het junglepad langs de watervallen heel mysterieus. We regelen voor vandaag al je vervoer per minibusje, maar geen gids. Zo kun je zelf bepalen of uitleg wilt bij de tempels of je eigen plan trekt. Als je T‐shirt aan je rug plakt
van het warme bezoek aan Palenque, is het heerlijk afkoelen in de watervallen van Agua Azul, op een uurtje rijden. Na deze frisse duik brengen we je naar San Cristobal de las Casas, gelegen in de bergen op 2100 m hoogte, en daardoor behoorlijk fris.
Aan het einde van deze best intensieve dag lijkt het of je in een ander land gekomen bent. Deze stad is het centrum van de Mexicaanse indianencultuur, hier komen de kleurrijke poncho’s en handgeweven dekens vandaan. Je slaapt in een kleurrijke posada, die we hebben gekozen vanwege de ligging in het oude centrum met zijn oude kerken en pleinen. In de omgeving van San Cristobal liggen veel dorpen zoals Zinacantan en San Juan Chamula, waar indianen wonen die nog altijd traditioneel leven. Hun eeuwenoude tradities hebben zich vermengd met de cultuur van de Spaanse kolonisten, waardoor je hier sjamanistische rituelen ziet in een katholieke kerk. Deze dorpen, die zich niets van toeristen aantrekken, hebben veel strenge regels. Daarom boeken we een excursie met gids die alle ins and outs kent en je veel kan vertellen over de eigenaardige tradities

Sumidero Canyon excursie
Zaterdag 5 maart ‐ zaterdag 5 maart
Tijdens je verblijf in San Cristobal maak je een tocht door de Sumidero kloof. Samen met andere reizigers verken je dit ravijn per boot. Op sommige plekken zijn de wanden wel een kilometer hoog. Bijzonder is de door watervallen en mos gemaakte 'kerstboom'. Terwijl tropische vogels over je hoofd vliegen, zie je de imponerende kliffen aan je voorbij gaan. Naast veel verschillende vogelsoorten kun je hier zelfs aapjes en krokodillen zien.

El Mundo Maya
Zondag 6 maart ‐ vrijdag 11 maart
Vanuit San Cristobal reis je richting Guatemala. Na een rit van ongeveer 3 uur steek je de grens over en staat er een Guatemalteekse bus klaar die je naar Panajachel brengt (de bussen in Guatemala hebben 30% minder beenruimte dan die van Mexico). Panajachel is vooral bijzonder om het meer van Atitlan, dat wordt omringd door spiegelende vulkanen. Omdat je de streek het beste leert kennen met iemand die er woont, ga je morgen een halve dag op pad met een local. Maak een paardrijdtocht of bekijk per boot en te voet de dorpen die aan het meer liggen, ieder met hun eigen verhaal en klederdracht. Je verblijft in Panajachel twee nachten in een posada vlakbij het meer, zodat je van het uitzicht kunt genieten wanneer je maar wilt.
Van alle Guatemalteekse steden vinden wij het koloniale Antigua het mooist, maar daarin zijn we niet alleen: je vindt in deze stad een mix van locals, indianen uit de weide omgeving en taalstudenten van over de hele wereld. Wij brachten we een bezoek aan de cooperacion, een winkel waar mensen uit de omgeving voor een eerlijke prijs hun handwerk kunnen verkopen, maar je vind hier ook klooster ruïnes en felgekleurde kerken. Je slaapt in een koloniale posada met kleurrijke binnentuinen. Vanaf het dakterras heb je een mooi uitzicht op de omringende vulkanen.

Tikal tempel trail
Vrijdag 11 maart ‐ zondag 13 maart
Flores is een dorpje op een eiland in het meer van Peten. Het is een lieflijk, maar klein plaatsje; de glooiende straten, toeristische winkels en restaurants heb je vrij snel gezien. Je komt dan ook niet voor het dorp, maar voor de Mayaopgravingen van Tikal, de grootste van Latijns‐Amerika. Je staat de volgende dag heel vroeg op, om vanaf een van de tempels de jungle te zien ontwaken. Het is een steile klim en ook ’s ochtends al heel warm, maar wanneer zit je nu op een tempeltrede, uitkijkend over de toppen van het regenwoud?
Brulapen wensen je krijsend een goede morgen en de toekans bespieden je van veilige afstand. Door deze combinatie van eeuwenoude gebouwen, nog oudere, dichte jungle en de aanwezigheid van wildlife alom, vonden wij Tikal één van de hoogtepunten van onze Maya‐reis. Maak ’s avonds tegen zonsondergang een boottochtje; het Peten‐meer en Flores lichten dan roze op. Je verblijft twee nachten in een hotel aan het water met op de bovenste verdieping een terras met uitzicht over het meer. Zo hoef je je hotel niet eens te verlaten voor de mooie plaatjes.

Caye Caulker, houten huisje, logies
Zondag 13 maart ‐ dinsdag 15 maart
Je reist door naar Belize, totaal anders dan Mexico en Guatemala, met zijn donkere bevolking en reggaesfeer. Belize staat daarnaast bekend om z'n tropische eilanden en ligt aan het een‐na‐grootste koraalrif ter wereld. Een van deze eilanden, het relaxte Caye Caulker, ga je zelf verkennen. Je neemt de watertaxi van Belize City en komt aan op een langgerekt eiland met hotelletjes, duik‐ en snorkelshops en een ontspannen Caribisch sfeertje. ‘Go slow’ is het motto, dus je kunt hier niet anders dan relaxen. Je slaapt in simpele, houten huisjes aan het strand, volgens ons de leukste manier om op het eiland te verblijven. Caye Caulker is een heerlijke plek om te niksen in je strandstoel met je voeten in het water.

Sailing the Cayes
Dinsdag 15 maart ‐ donderdag 17 maart
Een van de hoogtepunten van je Belize reis wordt vast de 3‐daagse zeiltocht die vandaag gaat beginnen. Met een internationaal gezelschap ga je op Caye Caulker aan boord van de Raggaking, die de komende dagen je thuis is. Slapen doe je niet aan boord, maar op het strand, met alleen een tentdoek tussen jou en de sterrenhemel. Deze dagen staan in het teken van snorkelen, speuren naar wilde dolfijnen en zeekoeien, het vangen van je eigen avondmaal en relaxen aan dek. Je eet tijdens deze tocht van de visvangst, aangevuld met verrukkelijke rumpunch. Rozig van de lange dagen in de zon bouw je ’s avonds een kampvuurtje. Via onbewoonde eilandjes en het knusse Tobacco Caye, vaar je deze drie dagen naar de eindbestemming Placencia.

Placencia - Knus strandhotelletje, logies
Donderdag 17 maart ‐ vrijdag 18 maart
Al het moois dat Belize te bieden heeft, komt samen in het vissersdorp Placencia: een jungle vol willdlife, grotten en watervallen, de relaxte en vriendelijke bevolking en de poederzachte stranden waarvandaan je de mooiste snorkeltochten kunt maken. Je slaapt in een knus hotelletje direct aan het strand; je kunt bijna rollend de zee in. ’s Avonds is het lekker eten en drinken in de lokale barretjes, gerund door de lokale
Garifunabevolking. De sfeer is gezellig, maar niet heel toeristisch, daarom vinden wij het zo’n heerlijke plek.

Belize City - Koloniaal hotel
Vrijdag 18 maart ‐ zaterdag 19 maart
Omdat je niet op tijd op de luchthaven van Belize City kunt komen, overnacht je de laatste nacht in Belize City. Deze typische Caribische havenstad doet een beetje rommelig aan, je ziet swingende Creolen met rastahaar en koloniale gebouwen. Je verblijft in een sfeervol koloniaal hotel aan de haven. Dit vonden wij het leukste plekje van de stad. Voor wat historische info over de stad, is er het museum in de oude gevangenis. Loop even binnen bij de imposante St. John's kathedraal, bekijk souvenirs in de tourist village en dineer bij de haven. De volgende morgen neem je een taxi naar de luchthaven en vlieg je weer terug naar Amsterdam. Een nieuwe ervaring rijker.